Die Moonsekte, die USA, Japan und Koreas Wiedervereinigung

Die Moonsekte, die USA, Japan und Koreas Wiedervereinigung

Das Attentat auf den Vorgänger des japanischen Ministerpräsidenten Kishida, Shinzo Abe durch den arbeitslosen Sohn einer Sektenanhängerin, die ihr Vermögen der Vereinigungskirche vermacht hatte und den Sohnemann so ruinierte, schlägt Wellen in Japan. Zuerst war auffällig, dass man nur von „religiöser Gruppe“ sprach, bestenfalls noch von der Vereinigungskirche, aber nicht explizit von der Moonsekte. Diese südkoreanische, antikommunistische, rechtsradikale und klerikalfascistische Sekte war während des Kalten Kriegs Teil der Antikommunistischen Weltliga in Taipeh und hatte beste Verbindungen zu den USA, asiatischen und lateinamerikanischen Diktaturen. In Japan erweitert sich jetzt aber die Debatte auf weitere religiöse Gruppen und ihre Verbindungen zur konservativen LDP und anderen Parteien und Politikern. Scheinbar sieht man die Trennung von Staat und Religion nicht so gewahrt, weswegen es nun auch zu Säuberungswellen gegenüber mit religiösen Gruppen verbundenen Politikern kommt:

„Die Macht der Sekten in Japan

Nach dem Anschlag auf Shinzo Abe entlässt sein Nachfolger Regierungsmitglieder mit Kontakt zu religiösen Gruppen.

Tokio – Als Fumio Kishida die Namen seines neuen Kabinetts verlas, war klar: Schon seit Wochen herrscht in Tokio Nervosität. Inmitten fallender Zustimmungswerte hat der japanische Premierminister am Mittwoch nicht nur mehrere Führungspositionen seiner konservativen Liberaldemokratischen Partei (LDP) neubesetzt, sondern auch den Großteil der Ministerinnen und Minister seiner Regierung. Im 19-köpfigen Kabinett finden sich nur fünf Personen, die ihre Posten behalten konnten.

Kabinettsumbildungen sind in dem ostasiatischen Land zwar nichts völlig Ungewöhnliches, da auf diese Weise immer wieder frischer Wind auf die politische Führungsetage gebracht werden soll. Aber die Vehemenz der personellen Neuausrichtung erregt dieser Tage viel Aufsehen. Die Tageszeitung Nikkei sprach am Mittwoch von einer Maßnahme, die „Personen, die Kontakt zur Vereinigungskirche zugegeben haben, beseitigen will.“ Auch die führende Nachrichtenagentur Kyodo interpretiert, dass auf diese Weise „Verbindungen zu dubiosen religiösen Unternehmen abgeschnitten werden sollen.“

Nach Attentat auf Shinzo Abe durchlebt Japan eine politische Krise

Seit einem guten Monat durchlebt Japan eine politische Krise. Am 8. Juli war der ehemalige Premierminister Shinzo Abe auf einer Wahlkampfveranstaltung auf offener Straße erschossen worden. Der Mörder des bis dahin noch höchst einflussreichen Politikers hatte eine Verbindung zwischen Abe und einer Sekte festgestellt, deren gängiger Name sich auf Deutsch mit Vereinigungskirche übersetzt. Diese Organisation wiederum hatte die Mutter des Mörders durch hohe Spendenaufforderungen finanziell ruiniert.

Seit der Fall bekannt wurde, diskutiert Japan über den Einfluss mitunter dubioser Organisationen auf Politik und Gesellschaft. In der japanischen Regierung gestanden bald mehrere Politiker:innen, Verbindungen zur Vereinigungskirche zu haben. Diese gründete sich in der Nachkriegszeit in Südkorea, kam bald auch in konservativen Kreisen Japans gut an, weil man die Abneigung gegenüber dem Kommunismus und linken Strömungen teilte.

Die Vereinigungskirche, die mit Ängsten von Menschen spielte und für Erlösung Spenden von ihren Mitgliedern verlangte, hatte über die vergangenen Jahrzehnte wiederholt Probleme mit der Justiz. Dennoch wurde sie zu einer wichtigen Stütze der in Japan politisch übermächtigen Partei LDP. So haben mehrere Politiker:innen etwa von der Kirche profitiert, indem sie Spenden erhielten oder ihnen im Wahlkampf zahlreiche freiwillige Helfer bereitgestellt wurden. Neben der LDP betrifft dies allerdings auch Politiker:innen anderer Parteien.

Einfluss dubioser Organisationen in Japan ist länger bekannt

Levi McLaughlin, Professor für Religionswissenschaften an der US-amerikanischen North Carolina State University und Experte zu neoreligiösen Bewegungen in Japan, sagte nach der Ermordung Shinzo Abes gegenüber japanischen Medien, dass der Kontakt der Vereinigungskirche mit gewählten Politikern keine Überraschung sein dürfte. Diese sei „eine von vielen, vielen Gruppen, mit denen sie in Kontakt gewesen sind.“

Generell ist der Einfluss teils dubioser religiöser Organisationen auf Politik und Gesellschaft eigentlich nichts Neues im Land. Der Großteil der japanischen Gesellschaft ist zwar kaum religiös, was in Umfragen auch immer wieder bestätigt wird. Religiöse Organisationen aber haben es vermehrt geschafft, durch teils horrende Spenden treuer Mitglieder und geschickte Strategien gesellschaftlichen und auch politischen Einfluss im Land auszuüben.

Neben der nun schwer in Verruf geratenen Vereinigungskirche zählt etwa das in den 30er gegründete synkretistische „Seicho-no-ie“ (auf Deutsch: Haus des Wachstums) zu den bekannteren Bewegungen und gilt als unter Nationalisten gut vernetzte Institution. Eine ebenfalls große und einflussreiche Institution ist Tenrikyo, die eine neue Version der Urreligion Shinto vertritt. Die moderne Sekte führt eine Universität und Radiostationen, erwartet von ihren Mitgliedern Missionarstätigkeit.

Partei Komeito in Japan setzt sich für „buddistische Demokratie“ ein

Hinzu kommt die 80er Jahren gegründete Mischreligion „Koufuku no kagaku“, auf Deutsch: Glückwissenschaft, zu den bekannteren Institutionen mit Millionen Mitgliedern. Mit der Koufukujitsugentou hat sie auch eine Partei gegründet, die etwa die Remilitarisierung Japans fordert. „Koufuku no kagaku“ fällt zudem durch ihre popkulturelle Aktivität in Anime und Manga auf. In mehreren Werken hat die Sekte ihre religiösen Ideen auch jenseits ihrer Mitglieder verbreitet.

Das prominenteste Beispiel religiöser Einflussnahme auf die Politik in Japan ist die buddhistische Organisation „Soka Gakkai“, die in den 60er Jahren die Partei Komeito gründete, die sich für eine „buddhistische Demokratie“ einsetzt und heute Juniorpartnerin in der Regierungskoalition ist. Diverse Unterstützung und Wahlstimmen speisen sich vor allem aus einem Pool von mehreren Millionen Mitgliedern, die regelmäßig Spenden zahlen. Von vielen Seiten wird Soka Gakkai als Sekte bezeichnet. Für illegale Aktivitäten im Ausmaß der Vereinigungskirche ist Soka Gakkai zwar nicht bekannt.

Trotz ihres in Japan durchaus anschlussfähigen Pazifismus ist der Ruf der Organisation allerdings kaum positiv, wie auch Hans Martin Krämer bestätigt, Professor für Japanologie und Religionsexperte an der Universität Heidelberg. In Japan bezeichnen viele Menschen die Organisation als autoritär und dominant gegenüber ihren Mitgliedern. Zudem besteht die Frage, ob in Gestalt der mit ihr verbundenen Partei Komeito nicht die Verfassung gebrochen wird. Die gibt nämlich die Trennung von Staat und Kirche vor. Mit der Kabinettsumbildung wird der nun viel kritisierte Einfluss religiöser Gruppen auch in der größeren Regierungspartei, der LDP, kaum schwinden.

Zeitung „Asahi Shimbun“ in Japan: Krise ist nicht vorbei

Nach einer Recherche der linksliberalen Tageszeitung „Asahi Shimbun“ hat Premier Kishida die Zahl von Minister:innen, die Verbindungen zur Vereinigungskirche haben, von zuvor acht auf nun drei reduziert. Demnach hat Katsunobu Kato, der wie schon in voriger Zeit künftig als Gesundheitsminister amtiert, im vergangenen Jahrzehnt 30 000 Yen an die Vereinigungskirche gespendet (das sind rund 217 Euro).

Der neue Innenminister Minoru Terada hat demzufolge im Jah 2018 eine Summe von 20 000 Yen gespendet. Daishiro Yamagiwa, der Minister für ökonomische Revitalisierung bleiben darf, habe eine ähnliche Zahlung im Jahr 2013 gemacht. „Asahi Shimbun“ prophezeit, daher dass die Krise auch mit der Kabinettsumbildung nicht beendet ist: „Sie werden vermutlich gebeten werden, diese Verbindungen inmitten des großen öffentlichen Interesses zu erklären.“

https://www.fr.de/politik/japan-regierung-tod-shinzo-abe-anschlag-macht-sekten-91722264.html

Die Moonsekte hat eine lange dynastische Tradition, die schon früh für ein „unabhängiges, freies, vereintes Korea unter Gott als Familie für die Weltgemeinschaft unter Gott und den Weltfrieden“ eintrat und wie die chinesische Falungong auch in anderen Ländern missionarisch tätig ist und etwa dem entspricht, was man in den USA als religiöse Rechte und Evangelikale bezeichnet, politisch-religiöser Fundamentalismus, der auch vor allem seitens der US- Freikirchen breite Unterstützung findet.Zudem strikt antifeministisch wie der jetzige Präsdient Südkoreas, wobei die Moonies ja Massenhochzeiten und Familien unter Gott propagieren, für Korea, aber auch weltweit.

The Moon family has pursued Korean Unification for 3 generations. Hyun Jin Preston Moon’s great-uncle was a prominent member of the Korean anti-colonial movement, and helped draft the Korean Declaration of Independence. His father, Sun Myung Moon, founder of the Unification Church was at the forefront of engagement with North Korea starting in 1991.”

Über den Sohn, der nun die Moonies anführt, ist zu lesen:

“Hyun Jin Preston Moon (born 25 May 1969) is a South Korean social entreprenuer, founder and chairman of the Global Peace Foundation, and later the Family Peace Association.[2] His father, Sun Myung Moon, was the founder of the Unification movement, an international Christian new religious movement.

Hyun Jin Preston Moon
文顯進
Born25 May 1969 (age 53) Seoul, South Korea
EducationHarvard Business School[1]
Alma materColumbia University
OccupationChairman of the Global Peace Foundation and Co-Founder of Family Peace Association
ParentsSun Myung Moon (father) Hak Ja Han (mother)

Early life & Education

Born in South Korea, he moved to the United States at a young age and graduated from Columbia University, where he was a history major,[3] and Harvard Business School with an M.B.A. in 1998.[4][5] Moon is a humanitarian and social entrepreneur whose peacebuilding initiatives emphasize universal principles and values shared by the world’s major religious and cultural traditions.[6]

Political positions

Korean unification

Moon has been involved in the campaign for Korean unification for a decade.[7] In 2014, Moon wrote the book Korean Dream: A Vision for a Unified Korea.[8] The book calls for greater public engagement with the unification issue, especially led by S. Korean civil society organizations working in partnership with government.[9][10][11] He urged the S. Korean government to make unification its national agenda to lead global opinion, especially with heightened interest surrounding North’s increased nuclear threats.[12]

Moon’s approach to unification appeals to a shared historic, 5,000-year Korean identity, and particularly the ancient Korean ethic named „Hongik Ingan,“ which means „to broadly benefit humanity.“ He states that with Hongik Ingan as the guiding vision, „Unification will set the moral precedent for aligning with our historic heritage and providential destiny… to shine the light of hope opening the path for all people in a world mired in conflict.“[13][14]

Moon described his book as shifting the focus from technical questions of process to clarifying the end goal of unification. „I ask what type of new nation should Koreans aspire to establish, and what shared vision and enduring principles should guide them towards it,“ Moon wrote.[15]

The Korean Culture and Arts Publications recognized Korean Dream: A Vision for a Unified Korea as the 2014 „Book of the Year“ in the society category.[16] An English version with a foreword by The Heritage Foundation founder Edwin Feulner was published in December 2016.[17][18] The book was included in the U.S. Defense Intelligence Agency’s 2018 Professional Reading List under the „Global Analysis“ category.[19][20]

Moon founded Action for Korea United, an alliance currently consisting of over 800 Korean civic groups, in 2012.[21] In 2015 the coalition launched the One Korea Global Campaign committee to garner global support for Korean Unification through the medium of popular culture, especially K-pop.[22] They have held two ‚One K Concerts‘ towards that aim, in Seoul, Korea and Manila, Philippines, featuring well-known artists.[23][24]

New models of development

Moon has advocated the need for new development models that bring material prosperity without compromising spiritual and moral traditions, including traditional family values. He has advocated the Korean development model Saemaul Undong of the 1970s for encouraging self-reliance and promoting high standards of education to strengthen human capital.[25] He has encouraged Korean industry leaders to invest in development projects in Paraguay, noting the developing nation’s potential to become a hub for industrialization, distribution and service fields in South America.[26][27][28]

Economic reform

Moon has pointed out the weaknesses of the South Korean economy since 2014.[29] He presented a plan for economic reform to S. Korean business and government heads in preparation for peninsular unification,[30] and urged South Korean financial institutions and government policy-makers to allow everyday entrepreneurs more access to capital to stimulate the economy and create job opportunities for Koreans of both North and South.[31]

Moon also advocated for economic reform in the Philippines, calling for less government interference in the marketplace, saying the country could play a key role to economically lead ASEAN and promote peace and stability.[32][33]

Moon is a businessman, holding a Master of Business administration from Harvard University. He is chairman of News World Communications, Inc.[34]

Youth leadership

Moon has spoken at various venues and programs encouraging youth leadership as a significant resource to benefit the greater society by challenging conventional norms with fresh perspectives and passion.[35][36]

The Global Peace Foundation annually co-organizes the Global Youth Summit in the Philippines to engage and inspire young people in addressing the world’s persistent problems.[37][38][39]

Ventures

Global Peace Foundation

Moon founded the Global Peace Foundation in 2009[40] and is active as its chairman.[41]

The Global Peace Foundation is an international non-sectarian, non-partisan, nonprofit organization with a stated mission to promote „an innovative, values-based approach to peacebuilding,[42] guided by the vision that all humanity is ‚One Family under God‘.“[43][44] The Foundation’s programs aim to facilitate intercultural and interreligious cooperation, strengthen families and communities, and foster a culture of service and peace.[45]

Moon asserts that peace efforts require effective approaches to preventing and resolving conflicts rooted in universal principles and values and a vision that can guide the formation of free and prosperous civil societies.[46][47]

Service For Peace

Moon founded Service For Peace in 2001.[48][49] Service For Peace is an international service and educational non-government organization recognized by the United Nations.[50][51] Service For Peace involves volunteers in ongoing community development programs throughout the world. Their programs are designed to further the growth and development of individuals and communities through the shared experience of voluntary service.[52]

Personal life

Moon regularly competed in equestrianism from a young age. He went on to become a two-time competitor at the Olympics as part of the South Korean team, competing in Seoul 1988 and Barcelona 1992 Olympics.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hyun_Jin_Moon

Während Putin nun enger mit Nordkorea und China zusammenrückt, Nordkorea neue Raketen- und Atomtests ankündigt, der neugewählte südkoreanische Präsident Yong nun eine Politik der Stärke gegenüber Peking, Pyöngyang und Moskau vertritt, eine enge Kooperation mit den USA und Japan, wurde nun auch das One Korea Forum unter Schirmherrschaft der Moonsekte abgehalten, das eine farbene Revolution in Nordkorea, auch mithilfe von Informationswarfare und K- Pop für möglich hält und Unterstützer für eine Wiedervereinigung Koreas zusammentrommelt, dem viele US- und südkoreanische Politiker, Militärs, Manager, Akademiker und Kulturschaffende gefolgt sind.

“Thinking the unthinkable on North Korea

Hyun Jin Preston Moon, left, founder and chairman of the Washington D.C.-based non-profit group Global Peace Foundation, and his wife Jun Sook Moon, clap during the International Forum on One Korea 2022 held at Fairmont Ambassador Hotel in Yeoido, Seoul, on Saturday. Courtesy of Global Peace Foundation


‚Change is bound to come. We just don’t know when, or in what form it will happen,‘ says expert

By Kang Hyun-kyung

The unification of the two Koreas seems to be one of the least likely things to happen any time soon, particularly now when inter-Korean relations have become more confrontational and volatile than ever before. There have been few signs of improvement in South-North relations since conservative President Yoon Suk-yeol was inaugurated on May 10.

Unlike his predecessor, Moon Jae-in, who sought peace and sustainable inter-Korean relations and tried to curry favor with the North when the reclusive nation relied on a brinkmanship diplomacy, Yoon is a hardliner showing no appetite for conciliatory gestures. Analysts say that North Korea could be preparing for another nuclear test, following the test-firing of missiles with advanced technology despite international condemnation. This situation is yet more evidence showing the current state of inter-Korean relations.

Amid the prevailing pessimistic views about North Korea, among Korea observers, some have begun to think the unthinkable: the prospect of a unified, peaceful Korea. Their optimism ― if not confidence ― about a shared future for the two Koreas is based on the rational belief that there are several different ways to achieve unification. One of them is the mutual agreement of the two Koreas on such unification.

On top of dialogue and talks, retired Col. David Maxwell said there are three other paths to unification ― namely war, regime change and regime collapse ― stressing that peaceful unification is the most complex and difficult path to unify the two Koreas and „possibly the least likely one to occur because Kim Jong-un is unlikely to ever go quietly into the night.“

„But it is the morally right path because we must seek to do it as peacefully as possible,“ Maxwell said during a speech to the International Forum on One Korea 2022 held at the Fairmont Ambassador Hotel in Seoul on Aug. 13 and 14. „However, even if war or regime collapse occurs, all the work done for peaceful planning will still have applicability in the unification process. Regardless of the path taken, planning for peaceful unification planning will provide the foundation for a free and unified Korea.“

Maxwell is one of the dozens of experts who gathered in Seoul during the weekend to figure out ways to „make the impossible possible,“ as he put it. Also joining the two-day international forum were lawmakers, think tank experts, human rights activists and academics.

Also a senior fellow of the Washington D.C-based think tank, the Foundation for Defense of Democracies, Maxwell called for the active role of civil society, together with the governments of South Korea and the U.S., to make peace on the Korean Peninsula happen.

„I recommend the formation of civil society task forces that are willing to support the goal of a free and unified Korea,“ he said. „There is much work that can be done in long-term preparation for the future: humanitarian assistance, education, economic engagement, infrastructure development, political process integration and communications, just to name a few areas for consideration.“

Maxwell argued that unification costs could become manageable if civil society around the world is willing to step up and show their support for the Korean people.

Retired Col. David Maxwell, senior fellow at the non-profit group Foundation for Defense of Democracies, gives a speech during the opening session of the Interntional Forum on One Korea 2022 at Fairmont Ambassador Hotel in Seoul on Saturday. Courtesy of Global Peace Foundation


During the two-day event, professionals in three areas of specialization ― peace and security, the economy and human rights ― shared their thoughts and insights into the reclusive state in order to find a constructive way to build peace in East Asia.

Park Ji-hyun, a North Korean defector-turned-human rights activist based in the United Kingdom, addressed human trafficking and modern-day slavery as two of the most acute problems in the North and called for international action to stop them.

In North Korea, she said, „the state is driving its citizens into human trafficking and forced labor,“ adding that „types of forced labor include forced child labor, illegal recruitment and the deployment of child soldiers.“

Park, human rights research manager at the U.K.-based non-profit group, Slavefreetrade, mentioned the prevalence of state-sponsored sex crimes in the North, saying, „The North Korean government welcomes women over the age of 17 with joy by raping them, forcing them to dance and sing in front of them, and commits sexual violence against women without hesitation.“

Among others, she underscored information as one of the most important tools that could transform North Korea’s younger generations into agents of change to stand up against the repressive Kim Jong-un regime.

„Younger generations who have escaped North Korea have focused much more on defending themselves for (the goal of) freedom than (escaping from) economic hardship,“ she said. „For those who have hope of freedom and to live their dreams, they say that the collapse of North Korea should be focused and changed through internal forces rather than external forces.“

For decades, information has been touted as one of the most effective ways to change the North. Many are convinced that the infiltration of outside information could help the North Korean public realize that they have been deceived and brainwashed by the North Korean authorities and encourage them to launch a grassroots movement to stand up against the dictatorship. This kind of thinking has emboldened some activists, and they have sent leaflets to educate North Koreans about the Kim dynasty, their decades of dictatorship and human rights abuses, despite death threats from the North Korean regime.

Although information can be effective, some claim that its role has been overstated. These skeptics say that knowing is one thing and performing collective action to break the miserable status quo is another. In a country like North Korea, in which its leader makes use of the politics of fear and brutally cracks down on any kind of anti-government activities, the naysayers say organizing anti-government rallies or protests is something unthinkable.


Hyun Jin Preston Moon, founder and chairman of the U.S.-based group, Global Peace Foundation, however, believes in the potential of information, noting that North Koreans today are not the same as those of the past.

The origin of his confidence about North Korea having changed is the younger generations, particularly those who are called „the Jangmadang generation,“ people who were raised when informal markets began to thrive in North Korea, following the great famine in the mid-1990s.

„People in the Democratic People’s Republic of Korea no longer live in a cocoon with no information from the world outside. The current generation of North Koreans has experienced the freedom of enterprise and choice ― however restricted ― offered by the jangmadang informal markets,“ he said during a keynote speech to the forum. „They watch TV dramas from China and South Korea and do not accept the propaganda, however harsh their lives might be“ „The regime fears the confluence of a more informed, less unconditionally loyal population, with greater hardships,“ he said.

When loyalty is replaced by fear and the general population suffers increasing hardships, he said, the situation becomes unsustainable. „Change is bound to come. We just don’t know when, or in what form it will happen.“

The annual One Korea Forum hosted by Global Peace Foundation wrapped up on Sunday.

https://m.koreatimes.co.kr/pages/article.asp?newsIdx=334420

Auf You Tube erläutert Hyun Preston Moon auch nochmals den Sinn der Konferenz und der US- ROK Alliance for a Unifired Korea, bei dem auch viele US- und südkoreanische Kongressabgeordnete teilnehmen:

Interessant finde ich, wie die Wiedervereiniger Südkoreas Kultur- und Entertainmentindustrie und vor allem den K-Pop als Waffe sehen. In Nordkorea droht ja Erschießung, wer K-Pop hört und man kann nur 10 staatlich vorgegebene Haarschnitte haben. Scheinbar erhofft man sich eine ähnliche Wirkung unter Nordkoreas Jugend wie damals westlicher Rock and Roll, Jeans. Amercian Lifesytle und Westfernsehen auf die DDR-Jugend hatten.Oder wie Hyun Jin Preston Moon sagt:

„The origin of his confidence about North Korea having changed is the younger generations, particularly those who are called „the Jangmadang generation,“ people who were raised when informal markets began to thrive in North Korea, following the great famine in the mid-1990s.

„People in the Democratic People’s Republic of Korea no longer live in a cocoon with no information from the world outside. The current generation of North Koreans has experienced the freedom of enterprise and choice ― however restricted ― offered by the jangmadang informal markets,“ he said during a keynote speech to the forum. „They watch TV dramas from China and South Korea and do not accept the propaganda, however harsh their lives might be“ „The regime fears the confluence of a more informed, less unconditionally loyal population, with greater hardships,“ he said.

When loyalty is replaced by fear and the general population suffers increasing hardships, he said, the situation becomes unsustainable. „Change is bound to come. We just don’t know when, or in what form it will happen.“

Nun ja, zu den Verlaufsformen des Wandels  kann man auch lesen: “Retired Col. David Maxwell said there are three other paths to unification ― namely war, regime change and regime collapse.” Nicht unbedingt Garanten, dass es einen friedlichen Verlauf wie 1989 in Osteuropa nehmen würde, zumal die Beziehungen zwischen den USA und China als Garantemächten ja auch immer angespannter werden.

Sind die Südkoreaner denn so an einer Wiedervereinigung mit Nordkorea interessiert? Chinaexperte Prof. van Ess meinte noch dazu:

„Ich erinnere mich immer daran, dass mir die Südkoreaner damals immer bewundernd sagten, sie hätten die deutsche Wiedervereinigung genau studiert. Sie hätten sich das nicht leisten können, denn 40 Millionen, die 20 Millionen übernehmen, sei etwas anderes als 60 Millionen, die 15 Millionen übernehmen. Und natürlich muss auch noch jemand den politischen Willen dazu haben und keine Großmächte dürfen stören.“

Als ich 1991 in Bangkok war, wurde ich ständig von Südkoreanern angesprochen, die mit mir über die deutsche Wiedervereinigung sprechen wollten. Ja, ich kann mich erinnern, dass da erhebliche Skepsis bei den Mittelaltern bezüglich der Kosten waren. Die Älteren, die noch den Koreakrieg mitgemacht hatten, dachten da etwas anders. Aber wir schreiben jetzt das Jahr 2022 und die Veteranen des Koreakriegs sind schon fast alle gestorben und die jetzige südkoreanische Jugend und die nun älter gewordenen Mittelalter sind wahrscheinlich eher an ihrer Rente, K- Pop und Squid Games interessiert, denn an einer Wiedervereinigung. Zumindestens ficht dies die US- ROK- Alliance und die Moonies und ihre Wiedervereinigungsenthusiasten nicht an.

Ob eine friedliche Wiedervereinigung wishful thinking ist oder so unwahrscheinlich und so undenkbar wie die deutsche Wiedervereinigung bleibt da die Frage. Auch ob Xi dann eine Art Gorbi sein würde und Juche Glasnost. Zumindestsens wird schon ein Marshallplan für ein wiedervereinigtes Korea gefordert und ein radikalkapitalistisches Wirtschaftsprogramm entworfen. Ähnlich wie das Wirtschaftsforum in der Ukraine es für deren Wiederaufbau propagierte, das Ukraine das freieste, wirtschaftlich stärkste Land und Modell für Europa machen soll, wie Moon ein wiedervereinigtes, unabhängiges Korea gleich als Modell für den Weltfrieden und die menschliche Weltgemeinschaft ganz unbescheiden und missionarisch verspricht, zudem die koreanische Tradition, Geschichte und Identität betont wird, die universelle Werte der Menschheitsfamilie vertrete- der Korean Dream unter Gott. One nation under God, one world family under God. God bless you!

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